ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΗ ΨΑΛΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ αρ.12
Η Ιερά Μεγίστη Μονή του Βατοπαιδίου στα πλαίσια των εκδόσεων μουσικών βιβλίων και στη σειρά ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΗ ΨΑΛΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ, αριθμ. 12, εκδίδει το ΔΟΞΑΣΤΑΡΙΟΝ ΑΠΟΣΤΙΧΩΝ του Ματθαίου Βατοπαιδινού, ψάλτη, καλλιγράφου κωδικογράφου, εξηγητού της σημειογραφίας, μελοποιού και διδασκάλου της ψαλτικής. Στην παρούσα έκδοση τα Δοξαστικά των Αποστίχων, των κυριοτέρων εορτών του όλου χρόνου …εμελοποιήθησαν κατά μίμησιν του Πρωτοψάλτου Ιακώβου. Η ανάπτυξη του μουσικού υλικού του Δοξασταρίου παρακολουθεί αυτήν του Χουρμουζίου, εμπλουτισμένη με νέες συνθέσεις, για εορτές που δεν συμπεριελήφθηκαν σ’ αυτήν του Διδασκάλου. Η έκδοση περιλαμβάνει όλο το γνωστό υλικό του Δοξασταρίου των Αποστίχων, το οποίο, συνήθως, στα χφφ του Ματθαίου είναι χωρισμένο σε δύο τόμους. Σ’ αυτό περιέχονται δοξαστικά των Αποστίχων του μηνολογίου, του Τριωδίου και του Πεντηκοσταρίου, καθώς και, στο τέλος, η ακολουθία των Αγιορειτών Πατέρων. Έγινε προσπάθεια συγκέντρωσης στον παρόντα τόμο όλων των γνωστών μέχρι σήμερα συνθέσεων-δοξαστικών των Αποστίχων που βρίσκονται διάσπαρτα, εκτός των χφφ Δοξασταρίων του Ματθαίου (Παντελεήμονος 931, 1026 και 1207, Παντοκράτορος 253, Σταυρονικήτα 243, 244 και 245, Βατοπαιδίου 1347, 1515, 1601, 2048, 2046, 2048 και 2062, Σκήτη Αγίου Δημητρίου 48, Κωνσταμονίτου 3-46, Severin 37987). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ύπαρξη δύο η και τριών δοξαστικών της ίδιας εορτής, που εμφανίζουν μεταξύ τους είτε μεγάλες αποκλίσεις, με διαφορετικής μελικής συμπεριφοράς μουσικές γραμμές (σ’ αυτή την περίπτωση μπήκαν ολόκληρες), είτε μικρές αλλαγές, συνήθως στις ποικιλματικές αναλύσεις (αυτές οι διαφορές καταγράφηκαν πάνω από την κύρια γραμμή του μουσικού κειμένου). Στις συνθέσεις, πληκτρολογημένες στη γραμματοσειρά των χφφ του Ματθαίου, που δημιουργήθηκε για την έκδοση της σειράς των μουσικών του βιβλίων σε διχρωμία, έχουν τοποθετηθεί ρυθμικές μετρικές σημάνσεις με βάση κυρίως τον τονισμό του ποιητικού κειμένου και των ποιοτικών χαρακτήρων, και έχουν αναγραφεί απλά, αλλά κατάλληλα ισοκρατήματα, που αναδεικνύουν τον ήχο στον οποίο ανήκουν οι επιμέρους φράσεις της κάθε σύνθεσης.